TINERELE TALENTE ÎN PRIM PLAN
Vacanţele au mereu un aer tineresc
Ediţia anului 1988 avea să fie o ediţie, ca toate celelalte de până atunci. Dominată de spiritul tineresc. Chiar de la debut. Căci, în seara zilei de 25 iunie, în incinta primitoarei Săli a Tapiseriilor, studenta din anul întâi a Conservatorului ieşean, Otilia Aliţei, avea să ofere celor veniţi la întâlnirea cu Vacanţele un recital de vioară care, peste ani, încă mai dăinuie în amintirea celor prezenţi. Poate şi acompaniamentul de pian asigurat de o veche şi statornică prietenă a festivalului – Gabriela Marcovici – să fi contribuit la succesul deschiderii noii ediţii.
Ediţie în care recitalurile de pian şi de vioară aveau să curgă în cascadă, alternându-se şi completându-se reciproc. Exemplele la îndemână sunt evoluţiile pianistei Doina Grigore (cu muzică de Scarlatti, Beethoven, ori Liszt), al violonistei Krimhilda Cristescu, acompaniată la pian de Octavian Raţiu (Mozart, Prokofiev, Franck), sau ale pianiştilor Gabriel Stoichescu (Beethoven, Chopin) şi Lucian Zidaru (Bach, Brahms, Scarlatti).
Între aceste recitaluri s-a intercalat, în mod fericit, concertul susţinut de studenţii Conservatorului „Ciprian Porumbescu” din Bucureşti.
În spiritul Vacanţelor, pe scenă urcă şi cei mai mici aspiranţi la gloria artistică
Noutatea ediţiei, pentru că trebuia să existe şi aşa ceva, a fost introducerea pe scena Vacanţelor a celor mai mici viitori artişti – elevii de la gimnaziu şi de la Liceul de Artă.
Astfel, dorinţa mai veche, declarată chiar public la ediţiile anterioare, a două cadre didactice din urbe, e vorba de profesorii Theodor Macarie şi George Grigorică, aceea de a permite şi elevilor merituoşi accesul spre ieşirea la rampă, prindea contur. Primul pas a fost făcut în ziua de vineri, 1 iulie 1988, când, în holul Teatrului Tineretului, muzeograful Maria Hatmanu a deschis vernisajul expoziţiei de artă plastică „Universul copilăriei”, toate lucrările prezentate aparţinând celei mai tinere generaţii de viitori artişti.
Şi proiectul celor doi profesori, dar şi al colegilor lor, nu s-a oprit aici. Dezbaterea din 4 iulie care a avut ca temă de discuţie „Rolul învăţământului artistic de specialitate în formarea tinerelor talente” a fost doar prefaţa a ceea ce avea să urmeze nouă ore mai târziu. Când, la Sala Tapiseriilor s-au prezentat cei mai talentaţi copii. Cei care au încercat să convingă publicul – în rândul cărora erau destul de mulţi specialişti – că merită efortul şi atenţia de a-i aduce, fie şi pentru două ore, în prim-planul Vacanţelor Muzicale.
Despre acest concert, muzicologul Dora Maria David aprecia, în paginile ziarului Ceahlăul: „concertul speranţelor a dat un plus de prospeţime manifestărilor, cei peste douăzeci de solişti – între care o bună impresie a lăsat mezina acestei selecţii, Ioana Teaci, o fetiţă de clasa a IV-a din Piatra-Neamţ – dovedind că şcoala noastră interpretativă dispune în continuare de reale resurse. S-a configurat, firesc, ideea organizării, aici, în viitor a unei tabere destinate muzicienilor copii, cu atât mai mult cu cât succesele mereu mai bogate ale şcolii de profil din Piatra – coordonator profesor Toader Mocanu – susţin, la rându-le o asemenea întâlnire, îi sporesc interesul.”[1]
La cursurile de măiestrie au acces şi elevii
În a doua săptămână a Festivalului, aşa cum spunea şi Cristian Misievici într-un interviu consemnat de către Cristian Livescu, „intră în actualitate cel de-al doilea nivel de rezistenţă al Vacanţelor – cursurile de măiestrie interpretativă, desfăşurate anul acesta atât cu studenţii, cât şi cu elevii. Ele sunt conduse de către prestigioase cadre didactice din Iaşi şi de invitaţii noştri – Pascal Bentoiu şi Ştefan Niculescu, nume de referinţă ale culturii muzicale româneşti contemporane.”
Spre finalul ediţiei au ieşit la rampă şi numele grele. E vorba de recitalul susţinut de Alexandru şi Tatiana Moroşanu, cei care, sub titulatura de „barocul italian” au surprins plăcut asistenţa cu lucrări mai puţin cunoscute din creaţia autorilor peninsulari Benedetto Marcello, G. B. Geminiani şi Antonio Vivaldi. De succes s-a bucurat şi recitalul de muzică franceză susţinut de clarinetistul Doru Albu, acompaniat de pianista Vasilica Stoiciu. Recital despre care Dora David spunea:„abordând lucrări ce presupun nu numai virtuozitate şi strălucire tehnică, ci, mai ales, o deosebită înţelegere a mesajului sonor, cei doi protagonişti, într-o perfectă comuniune, au realizat o frumoasă seară de muzică.”
În ultimele două seri ale ediţiei a XVII-a a Vacanţelor Muzicale, în faţa publicului au ieşit soprana Anda Louise Bogza şi pianista Ioana Nicolau, ambele într-un recital vocal-instrumental. Precum şi nelipsiţii studenţi ai lui Nicolae Gîscă, componenţii Coralei Cantores Amicitiae. Concert care încheia încă un an de Vacanţe. Şi care, încheind ediţia, de fapt deschidea drum organizării… ediţiei următoare.
[1] Ziarul “Ceahlăul” nr. 2663 din 9 iulie 1988.