O EDIŢIE CAMERALĂ
Ediţia a XVI-a a Vacanţelor Muzicale, desfăşurată în perioada 28 iunie – 1 iulie 1987, a fost una destinată muzicii camerale. Însuşi cursul de măiestrie al ediţiei a fost destinat acestui tip de muzică. Iar responsabilitatea conducerii acestei secţiuni a Vacanţelor a fost atribuită membrilor celebrului cvartet VOCES – acum în componenţa Bujor Prelipcean, Anton Diaconu, Constantin Stanciu şi Dan Prelipcean. Formaţie a cărei membri au cântat pentru prima oară pe o scenă din România, ca profesionişti, la Vacanţele Muzicale din 1973!
Deschidere cu artele plastice în prim-plan
Totuşi, onoarea de a deschide Festivalul le-a aparţinut studenţilor de la Secţia de arte plastice a Conservatorului ieşean „George Enescu”. Prezentat de criticul de artă Valentin Ciucă,în dimineaţa zilei de 28 iunie, vernisajul expoziţiei de pictură s-a bucurat de succes. Dovadă şi rândurile consemnate de Cristian Livescu în ziarul “Ceahlăul”: ”expoziţia completează fericit anvergura sonoră a Vacanţelor, selecţia din acest an fiind sensibil mai exigentă decât cele din anii trecuţi. Mai întâi prin estomparea acelei note supărătoare de studiu neterminat, amânat de nerăbdarea confruntării cu privitorul; apoi, printr-o detaşare mai evidentă a noii promoţii de plasticieni de stilul maeştrilor din preajmă, admiraţia cedând dialogului şi luării în serios a drumului originalităţii.” Printre numele de tineri practicanţi ai artelor plastice găsite pe lista celor ce au expus în acel an, 1987, în cadrul Vacanţelor Muzicale, se găseşte şi cel al actualului preşedinte al filialei nemţene a Uniunii Artiştilor Plastici din România, Ştefan Potop. Coleg, pe simezele acelei expoziţii, cu Mihail Taraşi, Zamfira Bîrzu, Nicolae Suciu, Nela Constantinescu sau Tudor Constantin.
În aceeaşi seară de duminică a sfârşitului de iunie ’87, la Sala Tapiseriilor, debutează seria recitalurilor de muzică de cameră. Startul îl dau clarinetistul Dumitru Sîpcu şi pianistul Vasile Tarnavschi, cei care au oferit publicului numeros ce a umplut până la refuz cocheta sală, un program care ”a scos în evidenţă tendinţele novatoare ale şcolii româneşti de compoziţie în context european.” Vasilica Stoiciu, convertită pentru două săptămâni – perioada Vacanţelor Muzicale din acel an – în postură de ziarist, făcea referire la autorii a căror compoziţii au fost interpretate de cei doi muzicieni amintiţi: Viorel Munteanu, Felicia Donceanu, Cristian Misievici şi Vasile Spătărelu, nume puse alături în programul de sală cu cele ale mai celebrilor Francis Poulenc şi Darius Milhaud.
Pentru că publicul devenise deja specializat, se cântă şi altfel de muzică
În multitudinea de recitaluri camerale oferite de ediţia a XVI-a a Vacanţelor Muzicale, au mai existat şi „oaze” ale altor genuri muzicale. S-au distins, astfel, recitalul de lieduri oferit de soprana Maria Jana Stoia, acompaniată la pian de profesorul Ioan Welt, recitalul de pian cu Simona Scăunaş (studentă în anul I la acea vreme) ca solistă, precum şi Medalionul “Wolfgang Amadeus Mozart” oferit de pianista Adriana Bera, a cărei evoluţie a stârnit elogieri jurnalistice – „pianista Adriana Bera a făcut, o dată mai mult, proba deosebitei sale ţinute interpretative, a profunzimii gândirii sale creatoare, intim legate de intensitatea trăirii momentului artistic.”
Înspre finalul ediţiei, au intrat în scenă şi numele grele. A fost mai întâi ocazia soţilor Moroşanu, Tatiana (la pian) şi Alexandru (violoncel) de a se reîntâlni cu publicul pietrean. Celui căruia i-au oferit un emoţionant concert cu muzică de Beethoven, Paul Constantinescu, Nicolo Paganini şi Bohuslav Martinu. Faptul că celor aflaţi în sală (aceeaşi Sală a Tapiseriilor!) le-a mers la suflet programul a fost dovedit de cele trei (!) bisuri oferite de artişti.
Cronologic, au urmat maeştrii muzicii camerale româneşti (şi nu numai), membrii Cvartetului Voces, prezenţi la Vacanţele Muzicale 1987 cu interpretări ale lucrărilor lui Mozart, Şostakovici şi Ceaikovski. Prezentă şi ea în sala de concert, muzicologul Dora Maria David, la finalul recitalului oferit de Voces, afirma: „constituind-se şi de această dată într-un etalon al perfecţiunii în muzica de cameră, demn de urmat de mai tinerii confraţi, recitalul Voceşilor a adus un plus de strălucire şi profesionalitate Vacanţelor Muzicale de la Piatra-Neamţ.”
Au urmat, apoi, în ultimele două seri, concertul Orchestrei simfonice a Conservatorului de Muzică „George Enescu” din Iaşi, la pupitrul căreia s-a aflat Corneliu Calistru. Precum şi colocviul cu tema „Afirmarea tinerilor interpreţi în viaţa muzicală a ţării”, colocviu la care au participat muzicologi de prestigiu ai vremii, precum Mihail Cozmei, Cristian Misievici, Vasile Spătărelu, Liliana Gherman, Dora Maria David.
Astfel că, sâmbătă, 11 iulie lua sfârşit încă o ediţie a Vacanţelor Muzicale.
Festivalul văzut de studenţi
La plecarea lor către case, căci, în sfârşit, luaseră şi ei… vacanţă, studenţiise declarau încântaţi de experienţa trăită în urbea noastră. „Pentru noi, studenţii, Vacanţele Muzicale, rămân o perpetuă nostalgie. Am concertat pentru a treia oară aici şi nu am rezistat ispitei, înainte de asta, să urc din nou Pietricica, să văd de sus, încă o dată, oraşul acesta mirific. Mi-amintesc de primul meu recital dat aici şi pe care mult aş vrea să-l repet cu acumulările interpretative de acum. Mă voi gândi tot timpul la Piatra-Neamţ, chiar şi după absolvire.” Costinel Florică, violoncelist, student în anul IV.
„Mă aflu pentru a patra oară pe afişul Vacanţelor. Observ mutaţii deosebite nu numai în ceea ce priveşte interpretarea noastră, dar şi în privinţa publicului de aici. Îmbucurătoare este prezenţa lui masivă în sălile de concert, mai ales a publicului tânăr.” Dieter Rell, bariton, proaspăt absolvent.