Ediţii

Vacanţe Muzicale la Piatra-Neamţ, ediţia a XIV-a, 28 iunie – 11 iulie 1985

Vacanţe Muzicale la Piatra-Neamţ – ediţia a XIV-a, 28 iunie – 11 iulie 1985

VĂ MAI AMINTIŢI DE “PREŢIOASELE RIDICOLE”?

Recitaluri pe bandă rulantă

Ediţia a XIV-a, care a debutat în seara zilei de 28 iunie a anului 1985, cu lansarea cărţii lui Valentin Ciucă şi Dan Hatmanu – „Urme sub cupola lumii” – şi cu un recital de violoncel susţinut de Laurenţiu Gherman, acompaniat la pian de Tatiana Moroşanu, a fost o ediţie a cărei recitaluri şi concerte s-au ţinut, în marea lor majoritate, la Sala Tapiseriilor.

De altfel, aşa cum remarca şi muzicologul Dora Maria David pe prima pagină a ziarului “Ceahlăul” din 6 iulie 1985, prima săptămână a Vacanţelor acelui an a fost una a recitalurilor. Celui deja amintit i-au urmat un altul, al cărui protagonist a fost violonistul Artorex Căunescu („cel care a demonstrat că ştie să rezolve cu uşurinţă pasaje de mare virtuozitate, să redea cu patos momentele lirice de intensă trăire emoţională.”), şi încă unul, vocal-instrumental, recital în care muzicologul ieşean i-a remarcat pe basul Corneliu Gheorghiţă şi pe soprana Liliana Vrabie, „cunoştinţe mai vechi, ei interpretând, acompaniaţi de Ada Chicu, un program de lieduri. În frumoasele tălmăciri ale violonistei Dora Udilă, pianistei Cristina Popa, clarinetistului Mihăiţă Albu, pianistului Radu Oţel şi violoncelistului Dan Costea, am ascultat lucrări de Grieg, Handell, Bohlmann şi Dvoŕak.”

Săptămâna întâi a Festivalului a fost completată de o seară de muzică franceză susţinută de Costinel Florică (violoncel), acesta, alături de pianista Tatiana Moroşanu, impresionând în mod deosebit publicul care a umplut până la refuz sala de spectacol. Apoi, de o altă seară în care pianista Cezara Băncescu-Dumitriu, împreună cu pianistul Vasile Tarnavschi, clarinetistul Dumitru Sîpcu,alături de studenţii  Marius Stoian (vioară)şi Lucian Costea (violă), au oferit un recital de muzică camerală, eveniment, de asemenea, gustat şi apreciat de melomani.    

Muzicienii pietreni vedete în Festival

Ca o noutate a ediţiei – căci, nu-i aşa, fiecare an aduce o premieră – la Vacanţele Muzicale din 1985 au fost prezenţi ca solişti, profesori muzicieni din Piatra-Neamţ. Cei care mai participaseră şi la ediţiile precedente, dar în calitate de studenţi ai Conservatorului de Muzică „George Enescu” din Iaşi. Şi aici ar fi vorba despre violoniştii Dan Urcănescu, Dora Udilă şi Denisa Smeu, de pianiştii Cristina Popa şi Radu Oţel.

Tot la Sala Tapiseriilor, a avut loc concertul Orchestrei simfonice a Conservatorului ieşean, „chiar dacă sala este total neadecvată acestui gen de muzică”, aşa cum remarca aceeaşi Dora Maria David. Cea care completează: „mânuită cu destul aplomb de studentul bucureştean Ion Dobrinescu, Orchestra a acompaniat cu dezinvoltură atât pe baritonul Dieter Rell, într-o frumoasă interpretare a două arii din «Judas Maccabaus» de Handel, cât şi pe violonistul Liviu Condriuc, care, cu căldura şi strălucirea necesare, a tălmăcit Concertul nr. 2 pentru vioară şi orchestră de Mozart.”

Un fapt de o mare însemnătate pentru CV-ul Cvartetului Voces s-a produs la această a XIV-a ediţie a Vacanţelor Muzicale. Şi anume,  realizarea în numai şapte zile a şase concerte care au inclus „Integrala Beethoven”. În versiune Voces!

Preţioasele ridicole pe scena TT-ului

O singură concesie au făcut organizatorii acestei ediţii. Şi anume, doar celor de la Cantores Amicitiae li s-a permis să urce pe scândura de la Teatrul Tineretului pentru ca, „cu farmecul, voia bună, dar şi seriozitatea cu care este pregătită fiecare confruntare a Coralei cu publicul”, studenţii maestrului Nicolae Gîscă să încânte din nou publicul Vacanţelor.  

Această suprasolicitare a Sălii Tapiseriilor a avut şi un scop. Şi o motivaţie. Compozitorul ieşean Vasile Spătărelu, împreună cu Anda şi Dumitru Tăbăcaru, cei care au scris libretul, au pregătit cu minuţiozitate premiera absolută a operei comice „PREŢIOASELE RIDICOLE”, după celebra piesă a lui Molière! Operă care, aşa cum e şi normal, a fost prezentată pe scena Teatrului Tineretului din Piatra-Neamţ în ziua de joi, 18 iulie 1985. Astfel a fost marcată o dată importantă în istoria Vacanţelor Muzicale la Piatra-Neamţ.

Din presa din epocă aflăm că „sub conducerea muzicală a dirijorului Corneliu Calistru şi în regia lui Emil Coşeriu şi Dumitru Tăbăcaru, interpreţii, toţi studenţi, au tradus cu fidelitate atât intenţiile autorului, cât şi concepţia originală a regizorului. Împreună cu profesorul lor, Tiberiu Popovici, studenţii Lucian Cristiniuc, Gilda Humiţă, Manuela Potopencu, Florin Serac şi Camelia Fornwald, în rolurile principale, cât şi Gina Cotae, Luminiţa Luca, Elena Ulinici, Paula Stroe şi Anda Tăbăcaru, cameriste, au interpretat cu multă subtilitate, cu aplomb şi tinerească vervă, o muzică vădit parodică, scrisă cu măiestrie şi deosebit simţ al umorului de Vasile Spătărelu, compozitor care a ştiut să îmbine crâmpeie de foarte diferite stiluri având ca unic ţel fluenţa, antrenul, dar mai ales portretizarea diferitelor personaje în maniere muzicale diverse, justificând astfel amalgamul stilistic.” Ce altceva se mai poate spune? Poate doar că munca acestor artişti a fost răsplătită cu hohote repetate de râs, iar  la final, cu furtunoase aplauze, publicul mulţumind astfel celor de pe scenă.

Cum a trăit compozitorul acestei opere premiera? „Am trăit  cu reală bucurie premiera spectacolului meu muzical cu «Preţioasele ridicole», care a venit să diversifice programul actualelor Vacanţe Muzicale. (…) M-a impresionat receptivitatea publicului, care a făcut o bună primire spectacolului nostru.”

Peste  nouăsprezece ani, în 2004, maestrul Spătărelu dezvăluia un lucru mai puţin ştiut legat de această reuşită a sa. “«Preţioasele ridicole» a fost un spectacol pe care l-am scris pentru studenţii clasei de canto de la Conservator. În vederea unor concursuri studenţeşti. Acolo unde studenţii ieşeni au avut un mare succes, spectacolul fiind multi-premiat. Noi, un Conservator nici de tipul celui de la Cluj, nici de tipul celui bucureştean, am făcut, cum s-ar zice, furori cu acest spectacol care, ulterior, a fost preluat de către Opera din Iaşi. Este un spectacol extraordinar, fără de sfârşit; pentru că este vorba de o acţiune care oricând se poate perpetua, protagonistele aflându-se în postura, întrucâtva ridicolă, de a multiplica la nesfârşit alegerea perechii.” [1]

Cursurile de măiestrie

Concertele dezbatere au devenit deja o tradiţie a Vacanţelor. În timp ce cursurile de măiestrie – compoziţie şi analize muzicale condus de Ştefan Niculescu, dirijat orchestră cu Corneliu Calistru la pupitru şi cel de dirijat cor cu maestrul Nicolae Gîscă ca profesor – au intrat, pentru o ediţie, în umbră. Ele au existat şi şi-au făcut datoria. Dovadă este părerea exprimată de Ştefan Niculescu la final de curs: „ediţia de faţă s-a integrat  fericit în tradiţia manifestării. La clasa de compoziţie  s-au prezentat creaţii recente, româneşti şi străine, discutându-se orientarea, tehnica de lucru sau aspecte ale gândirii lor muzicale. Creaţia românească a putut astfel fi privită din perspectivă mondială, iar creaţia străină, din perspectivă românească. De aici, o mai întemeiată înţelegere a strălucirii muzicii româneşti.”

Pentru ca un alt nume greu al Vacanţelor Muzicale, Anatol Vieru, să fie de părere că „etapa de pregătire de la Piatra-Neamţ rămâne una de referinţă în evoluţia fiecăruia şi de aici rezonanţa cu totul particulară pe care acest oraş începe să o capete în viaţa muzicală românească. Muzica noastră e prezentă cu lucrări de valoare în programul Vacanţelor, într-o ediţie care a entuziasmat.”

Vocea cea mai abilitată a festivalului, Mihail Cozmei, rectorul Conservatorului „George Enescu” din Iaşi, declara ziarului Ceahlăul din 13 iulie 1985: „ediţia a XIV-a  a fost mai dificilă decât ne aşteptam, pentru că după ea urmează ediţia a…XV-a! Adică, una a confirmării acumulărilor pe care manifestarea în sine le-a realizat de-a lungul anilor. Acum, în finalul ei, am respirat uşuraţi: da, putem veni cu aceeaşi plăcere anul viitor la Piatra-Neamţ, pentru simplul motiv că ne ştim aşteptaţi.”

Concluzia acestei ediţii îi aparţine tot Dorei Maria David – „au fost zile frumoase, dense, în care «marea muzică» s-a simţit la ea acasă.”


[1] Pasaj citat din lucrarea “Privilegii” scrisă de Ioan Amironoaie, volumul I, Editura Nona, Piatra-Neamţ, 2004.

VACANŢE MUZICALE LA PIATRA-NEAMŢ, edţia a XIV-a, 28 iunie – 11 iulie 1985

Vineri, 28 iunie 1985, ora 18:00, Muzeul de Artă, Piatra-Neamţ
LANSARE DE CARTE

“Urme sub cupola lumii” de Valentin Ciucă şi Dan Hatmanu
Cu participarea autorilor.

Vineri, 28 iunie 1985, ora 18:30, Muzeul de Artă, Sala Tapiseriilor,Piatra-Neamţ
RECITAL DE VIOLONCEL

Solist, Laurenţiu Gherman
La pian, Tatiana Moroşanu
În program:
Sebastien Breval – Sonata în Sol major pentru violoncel şi pian
Ludvig van Beethoven – Variaţiuni în Mi bemol major pentru violon¬cel şi pian
Johann Sebastian Bach – Suita a IV-a pentru violoncel solo
Johannes Brahms – Sonata I, op. 38 pentru violoncel şi pian

Sâmbătă, 20 iunie 1985, ora 18:00, Muzeul de Artă, Sala Tapiseriilor
CONCERT CAMERAL

În program:
Edvard Grieg – Sonata în Fa major, op. 8 pentru vioară şi pian
Soliste: Dora Udilă – vioară şi Cristina Popa – pian
George Frideric Händel – Sonata nr. 2 pentru clarinet şi pian
Solişti: Mihăiţă Albu – clarinet şi Cristina Popa – pian
Nicolae Bretan – Lied-urile Rea de plată şi În parcul Luxemburg
Solişti: Cornel Gheorghiţă – bas şi Ada Chicu – pian
Sabin Drăgoi – Crizanteme
Achim Stoia – Când treci bade pe la noi
Soliste: Liliana Vrabie – soprana şi Ada Chicu – pian
F. Böhlman – Scherzo
Solişti: Mihăiţă Albu – clarinet şi Radu Oţel – pian
Antonin Dvořák – Cvartetul op. 96
Interpreţi: Dora Udilă – vioara 1, Denisa Smeu – vioara II,
Dan Urcănescu – violă şi Dan Costea – violoncel

Duminică, 30 iunie 1985, ora 18:00, Muzeul de Artă, Sala Tapiseriilor
RECITAL DE VIOARĂ

Solist, Artorex Căuneac
La pian, Tatiana Moroşanu
În program:
Pablo Sarasate – Fantezie pe teme din opera “Carmen” pentru vioară şi pian
Henrik Wieniawski – Variaţiuni pe o temă originală pentru vioară şi pian
Alfred Mendelsohn – Partita “Omagiu lui Bach”
Fritz Kreisler – Recitativ şi scherzo caprice pentru vioară şi pian
George Enescu – Lăutarul
Nicolo Paganini – Capriciul nr. 18

Luni, 1 iulie 1985, ora 18:00, Muzeul de Artă, Sala Tapiseriilor
RECITAL DE VIOLONCEL

Solist, Costinel Florică
La pian, Tatiana Moroşanu
În program:
Loius Caix d’Herveloix – Suita
François Francoeur – Sonata în Mi major

Marţi, 2 iulie 1985, ora 18:00, Muzeul de Artă, Sala Tapiseriilor
RECITAL VOCAL-INSTRUMENTAL

Manuel de Falla – Şapte cântece spaniole
Au interpretat:
Camelia Fornwald – mezzosoprană
asist. univ. Adriana Bera – pian
În program:
Francis Poulenc – Sonata pentru clarinet şi pian
Cr. Misievici – Două studii de expresie asupra lui sol
Au interpretat:
asist. univ. Dumitru Sîpcu – clarinet
asist. univ. Adriana Bera – pian

Miercuri, 3 iulie 1985, ora 18:00, Muzeul de Artă, Sala Tapiseriilor
RECITAL DE PIAN

Solistă, Cezara Băncescu-Dumitriu
În program:
Claude Debussy – L’isle joyeuse, Etude pour les arpégse com¬posés, Deux arabesques
Serghei Prokofiev – Sonata a III-a
Bèla Bártok – Suita op. 14
Constantin Silvestri – Piesă de concert op. 25 nr. 3

Joi, 4 iulie 1985, ora 18:00, Muzeul de Artă, Sala Tapiseriilor
RECITAL DE MUZICĂ DE CAMERĂ

Au interpretat:
asist. univ Dumitru Sîpcu – clarinet
Liviu Bocşan – clarinet
Radu Gavril – corn
lect. univ. Vasile Tarnavschi – pian
Marius Stoian – vioară
Lucian Cristea – violă
Costinel Florică – violoncel
Mihaela Balbuzan – violoncel
În program:
George Frideric Händel – Uvertură pentru doi clarineţi şi corn
Ludvig van Beethoven – Trio în Si bemol major op. 11 pentru pian, clarinet şi violoncel
Paul Constantinescu – Două studii în stil bizantin pentru vioară, viola şi violoncel
Dan Constantinescu – “Mişcări” pentru clarinet şi trio de coarde

Vineri, 5 iulie 1985, ora 14:00, C.F.S. Săvineşti
CONCERT – DEZBATERE

“Muzica şi educarea tineretului în spiritul participării, dezvol¬tării şi păcii”
Cu concursul coralei “Cantores Amicitiae”

Vineri, 5 iulie 1985, ora 18:00, Muzeul de Artă, Sala Tapiseriilor
RECITAL DE PIAN

Solist, Andras Farkas
În program:
Dinu Lipatti – Sonatina
Serghei Prokofiev – Sonata VII-a, op. 83
Frédéric Chopin – Balada a IV-a, op. 52
Franz Liszt – Mefisto vals

Sâmbătă, 6 iulie 1985, ora 18:00, Muzeul de Artă, Sala Tapiseriilor
CONCERTUL ORCHESTREI CONSERVATORULUI “GEORGE ENESCU”

În program:
George Frideric Händel – Două arii din oratoriul “Judas Maccabäus”
Solist, Dieter Rell (bariton)
Wolfgang Amadeus Mozart – Concertul nr. 2 în Re major pentru vioară şi orchestră
Solist, Liviu Condriuc – vioară
Wolfgang Amadeus Mozart – Simfonia nr. 39 în Mi bemol major
Dirijor, Ion Dobrinescu

Duminică, 7 iulie 1985, ora 11:00, Muzeul de Artă, Sala Tapiseriilor
RECITAL DE FLAUT

Solist, Constantin Tălmaciu
La pian, Vasilica Stoiciu
În program:
Paul Hindemith – Sonata pentru flaut şi pian
Frank Martin – Balada pentru flaut şi pian
Alfredo Cassela – Siciliana şi burlesca pentru flaut şi pian
Franz Schubert – Variaţiuni pe tema “Frumoasa morăriţă”
Francis Poulenc – Sonata pentru flaut şi pian

Duminică, 7 iulie 1985, ora 18:00, Muzeul de Artă, Sala Tapiseriilor
RECITAL DE PIAN LA PATRU MÂINI

Soliste:
Eva Aved, Liliana Golescu
În program:
Cristian Misievici – Ostinato II
Fr. Schubert – Fantezia în fa minor
Claude Debussy – Mica suită
Antonin Dvořák – Patru dansuri slovace

Luni, 8 iulie 1985, ora 18:00, Muzeul de Artă, Sala Tapiseriilor
CONCERT – DEZBATERE

“Cultura muzicală românească în perioada 1965-1985”
În progam:
Adrian Nichiteanu – Sonata pentru vioară şi pian
Soliste:
Luminiţa Ivănaşcu – vioară
Tatiana Bo¬tezatu – pian
George Enescu – Sonata nr. 1, op. 24 în fa diez pentru pian
Solistă, Tatiana Botezatu – pian
Paul Constantinescu – Variaţiuni pe a temă bizantină pentru violoncel şi pian
Solişti: Laurenţiu Gherman – violoncel
Eva Aved – pian
Pascal Bentoiu – Cvartetul consonanţelor
Au interpretat:
Marius Varvaroi – vioara I
Iulia Wagner – vioara a II-a
Mirela Jijaescu – violă
Mihaela Balbuzan – violoncel
Au participat compozitori şi muzicologi de la Bucureşti şi Iaşi

Marţi, 9 iulie 1985, ora 14:00, Intreprinderea Textilă “8 Martie, Piatra-Neamţ
CONCERT – DEZBATERE

“Tineretul şi muzica”
Cu concursul coralei “Cantores Amicitiae”

Marţi, 9 iulie 1985, ora 18:00, Teatrul Tineretului, Piatra-Neamţ
CONCERTUL CORALEI “CANTORES AMICITIAE”

a Conser¬vatorului “George Enescu” Iaşi
Dirijor, Nicolae Gîscă
În program lucrări de: Claudio Monteverdi, Gesualdo da Venosa, Tomás Luis de Victoria,
Andrea Gabrieli, Frederic Chedin, Felix Mendelsohn-Bartholdy, Sigismund Toduţă,
Alexandru Paşcanu, Dumitru Capoianu, Doru Popovici, Vasile Spătărelu, Liviu Borlan,

Miercuri, 10 iulie 1985, ora 18:00, Muzeul de Artă, Sala Tapiseriilor
RECITAL DE CANTO

Solişti:
Dieter Bell – bariton
lector univ. Tatiana Moroşanu – pian
În program lucrări de: Ludvig van Beethoven, Franz Schubert, Robert Schumann,
Felix Mendelsohn-Bartoldy, Johannes Brahms, Hugo Wolf, Gustav Mahler, Antonin Dvořák,
Piotr Ilici Ceaikovski, Claude Debussy, André Asriel

Joi, 11 iulie 1985, ora 18:00, Teatrul Tineretului, Piatra-Neamţ
“PREŢIOASELE RIDICOLE”

spectacol muzical de Vasile Spătărelu
pe un libret de Anda şi Dimitrie Tăbăcaru, după Moliere
Şi-au dat concursul: conf. univ. Tiberiu Popovici, Glida Humiţă, Camelia Fornwald,
Lucian Cristiniuc, Florin Serac, Manuela Potopencu, Gina Cotae, Luminiţa Luca,
Elena Ulinici, Paula Stroe, Anda Tăbăcaru
Orchestra Conservatorului “George Enescu” din Iaşi
Dirijor, Corneliu Calistru
Coregrafia, Dana Coşeru
Pregătirea muzicală, Maria Ursescu
Lumini, Ion Bîrlădeanu
Coordonare tehnică, Ioanidis Demostene
Regia artistică: Emil Coşeru, Dimitrie Tăbăcaru