UN CONTE LA VACANŢE!
Idei noi puse în aplicare întru progresul Festivalului
Ediţia anterioară, considerată unanim ca fiind cea mai reuşită de până atunci, se încheia cu un chestionar realizat de organizatori, chestionar în care studenţii, profesorii, oamenii de muzică – critici, muzicologi sau compozitori – publicul, cu toţii participanţi activi ai Vacanţelor Muzicale, erau invitaţi să-şi exprime propuneri pentru anii viitori. Acţiune ce avea loc în numele ideii de progres continuu al festivalului. Ceea ce denotă că cei ce aveau în grijă organizarea noilor ediţii considerau Festivalul ca permanent perfectibil.
Iată şi o mică parte a părerilor de după gongul final al ediţiei a şaptea: „actuala ediţie a însemnat şi debutul internaţional al Vacanţelor. Şi, toată lumea a fost de acord, rezultatele au fost foarte bune. Propun, deci, să se extindă aceste participări. Mai ales în privinţa aducerii unor cadre didactice, a unor muzicieni de prestigiu de peste hotare.” (Gabriela Marcovici, pianistă şi cadru didactic universitar). Ori: „dacă în sălile de concert ar fi mai multe cadre didactice (nu numai de muzică), am avea un public mai numeros. În orice caz, mai mulţi elevi. Cred că prilejul Vacanţelor trebuie mai bine şi mai complex valorificat.” (Zenovia Bogza, profesoară). Sau: „Vacanţele Muzicale sunt una dintre cele mai frumoase întâmplări spirituale nemţene. Ce ne-am mai dori? Poate o diversificare a genurilor, acordarea de diplome şi distincţii celor mai valoroase formaţii şi celor mai buni interpreţi.” (Adrian Alui Gheorghe, poet). O concluzie grăitoare a situaţiei de moment a Vacanţelor Muzicale – momentul anului 1978 – a fost exprimată de compozitorul Vasile Spătărelu: „ce propunere am? Să se păstreze această formulă a acestei ediţii, o formulă, în accepţiunea mea, ideală. Să nu se renunţe la nimic!”
Şi, semn că propunerea maestrului Spătărelu este luată în seamă, iată că deschiderea ediţiei a opta are loc duminică, 1 iulie, pe scena Teatrului Tineretului, cu un Concert de muzică de cameră, concert precedat de două recitaluri. Primul de flaut la Sala Cupolă a Bibliotecii Judeţene – solist Cezar Horez, acompaniat la pian de Gabriela Marcovici (cu un program din muzică de Bach), iar cel de-al doilea, un recital de vioară, în cadrul Casei Memoriale „Calistrat Hogaş”, avându-l pe Cristian Pintilie drept solist, cel care a interpretat fragmente din compoziţiile lui Mozart, Beethoven şi Brahms.
În ceea ce priveşte concertul de deschidere, dacă în anii precedenţi la pupitrul orchestrei Conservatorului ieşean „George Enescu” s-au aflat Ion Baciu şi Corneliu Calistru, acum, ca dirijor al Orchestrei de Cameră a urcat pe scenă Sabin Păutza.
Invitaţi de marcă
Sunt prezenţi la Vacanţele Muzicale ale ediţiei a opta, ca în fiecare an, Cvartetul celebru în toată lumea – Voces Contemporanae – cu la fel de celebrii componenţi (Bujor Prelipcean, vioara I, Anton Diaconu, vioara a II-a, Gheorghe Haag, violă şi Dan Prelipcean, violoncel), corul studenţesc condus de Nicolae Gîscă – Cantores Amicitiae. Precum şi, pentru a doua oară consecutiv – semn că vizita din anul precedent le făcuse plăcere şi le fusese şi utilă – studenţii Şcolii Superioare de Muzică din Wűpertal, studenţi aflaţi acum sub îndrumarea lui Hartmut Klug.
Şi, fiindcă veni vorba de oaspeţii din Germania de vest, merită a fi subliniat faptul că, pentru prima dată, în rândul conducătorilor de la cursurile de măiestrie a sosit şi un profesor de peste hotare. E vorba de Friedrich von Hausseger, un conte aşa după cum îl şi înfăţişează numele! Despre persoana şi personalitatea acestui distins oaspete, vorbeşte respectabilul om de cultură al urbei, Gheorghe Bunghez, pe atunci preşedinte al Comitetului de Cultură şi Educaţie Socialistă, for principal organizator al Vacanţelor Muzicale, alături de Conservatorul de Muzică „George Enescu” din Iaşi. Povesteşte domnia sa despre Friedriech von Hausseger: “cea mai reprezentativă prezenţă din R.F.G. a fost la cursurile noastre prezenţa lui Frederic von Hausseger de la Hanovra, cel care chiar a condus clasele de vioară şi compoziţie din cadrul Vacanţelor Muzicale. Un om deosebit de instruit, deosebit de cult şi manierat, un muzician desăvârşit care a lucrat frumos cu studenţii şi care venit în două sau trei rânduri la Piatra-Neamţ în acea perioadă, plăcându-i imens atmosfera Vacanţelor, unicitatea lor, faptul, chiar, că nu se aştepta ca în România să găsească şi interes şi pasiune pentru muzică şi modalităţi care se păreau că rezonează cu vechile tradiţii muzicale germane ale marilor centre de învăţământ.”
Cursurile de măiestrie organizate la ediţia curentă au fost cele de canto (cu Ela Urmă ca profesor), vioară (curs condus de Friedrich von Hausseger, din Republica Federală Germania), pian (Dan Grigore), muzică de cameră (Wilhelm Berger), compoziţie (profesor Ştefan Niculescu) şi cercetare muzicologică (Gheorghe Ciobanu).
Primul concurs din cadrul Vacanţelor Muzicale şi alte atracţii ale festivalului
Principalul element de inedit adus de această a opta ediţie a Vacanţelor Muzicale a fost reprezentat de concursul instituit la toate cele şase cursuri de măiestrie. Astfel, la finalul lor, în loc de un simplu recital al studenţilor (recitaluri ale fiecărui curs care au avut loc în zilele de 9 şi 11 iulie), cursanţii au fost departajaţi de profesorii de curs, iar laureaţii au urcat pe scena Teatrului Tineretului în ultima zi de festival – 12 iulie – pentru a demonstra auditoriului talentul şi munca depusă pentru care au fost premiaţi. Cei care s-au întrecut pentru lauri au fost studenţi ai Conservatoarelor din Bucureşti, Iaşi, Wűpertal, Cluj-Napoca.
Iată şi câştigătorii: Rita Perva (pian), Florin Axinte (canto), Cristian Pintilie (vioară), Cvartetul Armonia compus din Cristian Pintilie (vioara I), Gheorghe Varadi (vioara a II-a), Claudiu Ionescu (violă) şi Ciprian Nedelcu (violoncel), Cvartet răsplătit la cursul de muzică de cameră, Gabriel Vlădescu (compoziţie), iar pentru cercetare muzicologică, laureata s-a numit Carmen Misievici.[1]
Alte elemente importante care au atras publicul în număr mare la locul de desfăşurare a actului artistic au fost: recitalul de muzică barocă susţinut de Ada Bolocan (soprană), Andrei Waadt (flaut), Maria Szilaghyi (violoncel) şi Doina Negrescu (pian), recital ce a avut loc la cupola Bibliotecii Judeţene; cele trei concerte simfonice susţinute de oaspeţii vest-germani din Wűpertal la Piatra (Teatrul Tineretului), Bălţăteşti (Căminul Cultural) şi Roman (Casa de Cultură); precum şi Simpozionul din 10 iulie de la Clubul tineretului pe tema „Cultura muzicală românească actuală”.
De asemenea, un eveniment aşteptat an de an a se desfăşura în cadrul Vacanţelor a fost Concertul – spectacol de la Cetate. Concert în cadrul căruia corul Conservatorului ieşean, împreună cu Corul „Gavriil Musicescu” şi Orchestra simfonică a Filarmonicii „Moldova”, dirijor Ion Baciu, au interpretat lucrări din creaţia lui George Enescu, Achim Stoia, Gheorghe Dumitrescu, Anton Zeman sau Vasile Spătărelu. Şi, fiindcă aminteam la începutul materialului de faţă despre perfectibilitatea continuă a Vacanţelor Muzicale, iată că, la final de ediţie a opta, rectorul conservatorului ieşean, profesorul Mihail Cozmei, se destăinuia reporterului de la Ceahlăul cu privire la unul dintre neajunsurile Festivalului: „perioada Vacanţelor este foarte scurtă. Adică, de la patru săptămâni, cât i se consacrau iniţial, am ajuns astăzi numai la două. Ceea ce, fără îndoială, diminuează şi posibilităţile noastre, ca interpreţi, şi pe cele ale publicului, ca auditor. Efortul nostru a fost însă acela de a comprima, pe o suprafaţă mai mică, acele manifestări care să reprezinte cu adevărat spiritul Vacanţelor de la Piatra-Neamţ.”
[1] “Clasamentul” în întregime poate fi lecturat în partea a doua a cărţii.